Skriv en god jobbsøknad

Krevende arbeidsmarked? 

Slik bedrer du sjansene dine! 

Det er ingen tvil om at jobbmarkedet er inne i en krevende periode. Med langt færre utlysninger og langt flere arbeidssøkere er nåløyet så smalt som det ikke har vært på flere tiår. Heldigvis finnes det enkle grep man kan gjøre for å bedre sjansene sine.  

Å skrive en god og overbevisende jobbsøknad og CV er den største tjenesten du gjør for deg selv, og vi gir deg noen tips på veien! 

 

Les stillingsannonsen godt, og skreddersy 

Du bør alltid lese stillingsannonsen nøye og merke deg hvilke kvalifikasjoner og egenskaper de søker. Søknaden din skal ikke være en historie om deg selv, med innhold som fødested og antall kjæledyr. Den skal inneholde relevant informasjon som er nyttig for en arbeidsgiver, og den skal svare på de kravene som stilles av deg.  

Står det for eksempel skrevet at de ønsker en “pålitelig person med stor arbeidskapasitet”, burde du svare på denne med et eksempel på hvorfor akkurat du innehar denne kvaliteten.  

En arbeidsgiver legger fort merke til de som har tatt seg tid til å skreddersy sin søknad, kontra de som har brukt mer tid på å skrive om seg selv slik de ønsker å fremstille seg. 

 

Bruk tid på redigering 

Husk på at arbeidsgiver skal lese mange jobbsøknader i rekrutteringsperioden, og ofte flere per dag. Da er det viktig at du ikke leverer en novelle på flere sider, men en kortfattet og informativ tekst på ¾ av en A4-side. Den kan også være kortere, men bør ikke være veldig mye lengre.  

Bruk tid på redigeringen slik at du får nok avsnitt. Dette gjør søknaden din lettere å lese, og lettere å gi en god oversikt. Slik kan du for eksempel dele de inn: 

  • En spennende innledning som skaper interesse. 
  • Er du nyutdannet kan du starte med utdanningen din. 
  • Relevant beskrivelse av arbeidserfaringene dine som kan komme til nytte for din nye arbeidsgiver. 
  • Kort fortalt hvordan du er som person, hvilke kvaliteter du mener passer til stillingen. 
  • Oppsummering der du skriver hvorfor DU er den rette for jobben. 
  • Avslutning med kontaktinformasjon og en trivelig hilsen. 

Vi ser flere som midtstiller søknadsteksten sin, og vi forstår at dette kanskje ser kult ut. Hjernen vår derimot, foretrekker å ha en venstremarg i teksten og dette gjør det mye enklere å prosessere teksten. 

Velg også en font som ikke inneholder seriffer eller håndskriftspreg. Denne fonten er tung å lese mye av! 

Engasjer en venn 

Det kan være vanskelig å selge seg selv, og ikke alltid ser man sine beste kvaliteter. Her kan det være lurt å enten spørre en kollega, arbeidsgiver eller en god venn. Kanskje kan de fortelle om styrker og kvalifikasjoner du ikke kunne kommet på selv. Bare husk på at de burde være mest mulig relevant for den utlyste stillingen du ønsker å søke på. 

Korrekturles! 

Å levere inn en søknad full av skrivefeil er ikke spesielt lurt. Dette gir et dårlig førsteinntrykk og det er noe arbeidsgiveren husker deg for blant alle de andre hundre søkerne.  

Bruk et skriveprogram som korrekturleser for deg, og les teksten flere ganger. For å lettest mulig oppdage feil anbefaler vi deg å lese teksten baklengs. Det høres kanskje rart og unødvendig ut, men det tvinger hjernen til å lese hvert eneste ord 

Åpen jobbsøknad 

Av og til er det nødvendig å søke jobb hos selskaper som ikke har utlyst noen stilling, og da velger ofte mange gjerne å søke hos flere i gangen.  

Det vi anbefaler på det sterkeste er å skreddersy hver eneste åpne søknad til den bedriften du ønsker å jobbe for, slik at det tydelig kommer frem for arbeidsgiver at du drømmer om å jobbe hos akkurat de. Jeg ville heller ansatt en person som kun ville jobbe hos meg, enn å ansette noen som var fornøyd med tilsynelatende hvem som helst.  

Få frem dine kvaliteter som er brukbare for arbeidsgiver, dine prestasjoner og gjerne dine mål for fremtiden. Det de aller fleste ser etter er motivasjonsnivået til arbeidssøkeren. Det skal alltid være på topp, og det er veldig viktig å få med.  

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Go to Top