Lag et LinkedIn sammendrag som selger deg inn

LinkedIn-profilsammendrag

Gjør et sterkt førsteinntrykk på LinkedIn

LinkedIn er et viktig verktøy for karrieren din – og jobbsøk – så du må få mest mulig ut av det. Det betyr å opprette en detaljert, grundig LinkedIn-profil – inkludert et profilsammendrag.

Også ansett som ‘Om ‘-delen, er LinkedIn-profiloversikten din den profilen der du presenterer deg for den elektroniske verdenen. Det er din sjanse til å dele hvem du er som profesjonell, hva som gjør deg eksepsjonell, hvilke viktige prestasjoner du har oppnådd og til og med noe av personligheten din. Du kan til og med dra nytte av viktige søkeord som øker sannsynligheten for at profilen din dukker opp i søkeresultatene. Du kan betrakte det som en mindre formell versjon av den personlige erklæringen du legger inn i CVen din.

Fordi LinkedIn-profiloversikten din er din første mulighet til å gjøre inntrykk på nettet for sosiale nettverk, bør du gjøre det best mulig. Bruk disse trinnene for å lage en introduksjon som gjør at du kan skille deg ut.

 

Målrett mot publikum du vil skal se deg

Hundre forskjellige mennesker kan komme til å lese LinkedIn-sammendraget ditt, men det spiller ingen rolle om de ikke er de rette personene. Still deg selv et enkelt spørsmål: Hvem vil du skal lese oversikten din, og mer avgjørende, hva vil du ha fra dem?

For eksempel, hvis du er på jakt etter en ny jobb, kan det være rettet mot arbeidsgivere og bedriftseiere. Hvis det er tilfelle, bør du skrive et LinkedIn-sammendrag som selger deg og dine ferdigheter. I likhet med din CV, bør denne korte oversikten vise folk at du absolutt har det som trengs for å ta neste skritt i karrieren din.

Før du til og med drømmer om å skrive den første setningen, bør du vurdere hvem som skal lese den. Å ha et tydelig publikum vil tillate deg å finne et kjernebudskap og forhindre en langvarig, kjedelig beskrivelse. I stedet vil du kunne skrive noe virkelig overbevisende.

Det burde si seg selv.

 

Vær autentisk, ærlig og kortfattet

Å lyve i «Om-delen» din er veldig dumt. Alle kan se siden din, og noen kan enkelt finne disse små ‘hvite løgnene’ du forteller. I tillegg er det det faktum at du må kunne dokumentere alt du skriver med bevis og fakta.

Det høres kanskje klisje ut, men det fungerer. Når du skriver ditt LinkedIn-sammendrag, er det viktig at du er ærlig og autentisk om din opplevelse. Unngå å skrive for mye – ingen vil lese livshistorien din. Lagre de mindre detaljene i selvbiografien din i stedet.

 

La personligheten din skinne gjennom

Arbeidsgiveren som leser LinkedIn-profilsammendraget, har ikke møtt deg ansikt til ansikt. De aner ikke hvem du er eller hvor sjarmerende du er. Dette er hvor LinkedIn-profilsammendraget skiller seg mest fra CV-en, fordi du kan la noe av den prisbelønte personligheten skinne gjennom i skrivingen din. Denne teknikken brukes i de beste sammendragene av LinkedIn-profilen, og det kan virkelig gjøre underverker når du får det riktig.

 

Forklar hva du gjør (kortfattet)

De vanlige jobboppgavene dine kan dekke en rekke ting, men du bør ikke skrive det på LinkedIn-sammendraget ditt. Fokuser heller hva du gjør ned i et håndterbart avsnitt. Vær kortfattet og tydelig. De beste sammendragene gir en smak av personens personlighet og tidligere roller uten å bli for fast i den hverdagslige, nitty-gritty informasjonen. Gi bare noen få setninger til din stilling og vær tydelig.

 

Vis frem talentene dine

Du kjenner yrket ditt bedre enn noen andre, ikke sant? Vel, vis det for de som ser på LinkedIn-siden din. For øyeblikket gjør instruktøren Per Stormberg en utmerket jobb med å vise frem sine evner og kunnskap i sitt LinkedIn-sammendrag:

‘Jeg er en lærer som brenner for å utnytte podcaster for å forbedre lytteferdighetene og begrense pedagogiske forskjeller. Forskning viser at vi bruker opptil 90 prosent av tiden vår til å lytte, men bare 10 prosent av oss lytter effektivt. Dette har alvorlige konsekvenser for studentenes langsiktige utdanning og karriereberedskap. ‘

Ved å legge igjen kunnskap i form av statistikk, viser Per at han har gjort sine undersøkelser og er klar for å ta et steg videre.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Go to Top